Äntligen...

... har jag lyckats putta bort han som har suttit här hela dagen. jag vann äntligen kampen om datorn. Så mamma när jag fyller år vill jag ha en bärbar dator som är min bara MIN.. jag vill ha en lika snygg och fin som du.

Jag sitter just nu och försöker jobba lite på våran uppgift och har just läst ett stycke ur KK stiftelsens häfte som heter Läroverktyg, mycket handlar om it och dess användning.

Där skriver dom så här.
"Nya läromedel och verktyg förutsätter ny utrustning,
förändrande arbetssätt, annan planering av läraren,
kanske en annan möblering, och ett annat sätt att disponera tiden."

(Sid 46)

- jag tycker att det var ett bra argument emot hur kommunikation via nätet kan stödja lärandet. 
  Just det att skaffa ny utrustning hela tiden som ska "följa med" utvecklingen, det blir oerhört dyrt för det första  samtidigt som vi ska försöka tänka på ett hållbart samhälle, hur får vi det att gå ihop!?

- Samtidigt så kan det inte vara så lätt för läraren att undervisa i tillexempel datakunskap, programering, cad och konstruktion osv. För om programvaror updateras hela tiden så kan det inte vara så lätt för läraren som samtidigt ska finnas på plats på skolan som han ska gå "nya" kurser för att lära sig de nya programen, det blir som en liten krock.

I boken läroverktyg skriver de även att man måste se till att tekniskt support funkar som den ska. Och jg har själv varit med många gånger då tekniken inte fungerat och man inte kan göra sitt arbete på utsatt tid, då drabbar det eleverna som förmodligen får försöka göra detta arbete i läxa, eller att de hoppar över det eller annat dyl. Det är eleverna som går miste om en del i sin utbildning då, och så ska det inte vara.

Men nu ska vi inte bara se allt så negativt, utan vi måste försöka plocka fram de bra sidorna.
Barn & ungdomar, elever & lärare, vuxna & föräldrar ja nästan alla  i dagens samhälle andvänder oss ofta av någon sorts kommunikation via nätet. vi Mailar, chattar, läser bloggar, bloggar själva, läser tidningen på nätet m.m. hur bra fungerar inte det, vi kommer på att tusan det där brevet skulle dom ha in i dag, för några år sedan var det bara att skicka det med vanlig post som dröjde minst 1 arbetsdag att få ut. Idag så slänger vi iväg ett mail och vips så har dom det på 1 minut.

Idag så är det prat på många skolor runt om i landet att man ska spärra olika kommunikationer på nätet för att eleverna sitter där mer än vad de ägnar tid till skolarbete. Men jag personligen tror att elever i dagens samhälle som andvänder sig av Msn, skype, apberget, lunarstorm, chatter av olika slag, eller kanske "vanlig" mail pratar mer skolarbete än vad de/vi vuxna tror. Jag vet själv hur mycket jag andvänder mig av Msn med mina klasskompisar, där pratar vi om allt mellan himmel och jord. så varför kan man inte göra det på lägre stadier!?

Nu tror jag att det får räcka med mina synpunkter för ikväll. jag måste kunna ha helg oxå, men kommer jag på någon snilleblixt så ska jag uppdatera. nu hoppas jag på att någon först och främst har orkat läsa det här. Samt att ni lämnar en kommentar om vad ni anser, är komunikation vid nätet något att använda sig av i lärarsyfte eller?


Kommentarer
Postat av: Erika

Kul att höra att vi tänker så lika! Det är klart att man hamnar i en annan sits när man börjat på universitet men som du säger går det alltid att ta ett uppehåll ;).

Till ditt arbete kan jag nog bara säga, precis som du redan skrivit att det finns många för- och nackdelar. Jag tror det kan vara nyttigt att använda sig av nätet i lärarsyfte för att vidga lärandet. Men som sagt, i så fall vill man att allt ska fungera för att inte mista tillfälle att lära. Jag tror man måste börja i små skalor för att vara säker på att det flyter på smidigt och att alla hänger med.

Vet inte om det mest blev svammel nu men en liten kommentar lämnade jag om det i alla fall :) Hoppas ni haft och får en fortsatt bra helg!

2008-01-05 @ 22:18:06
URL: http://stordocka.blogg.se
Postat av: gunilla

Tja! vi har kollat på charlott Kalla men nu är det snart slut så jag kan engagera mig lite mer =)p.s tack för kommentaren

2008-01-06 @ 12:32:28
Postat av: Mamma

Finns väl egentligen inte så mycket att kommentera, jag tycker att du har fått ihop det hela väldigt bra förutom en del slarviga stavfel

2008-01-06 @ 13:33:14
Postat av: gunilla

Hej hopp! Nej det är inte roligt när tekniken inte fungerar. Jag tror inte att vi enbart ska förlita oss på It utan det måste finnas fysiska lärare också, alltså en typ av blended learning.
Hittade det här från en föreläsning i kommunikation.


"Blended learning can be accomplished through the
use of 'blended' virtual and physical resources. A typical example of this would be a combination of technology-based materials and face-to-face sessions used together to deliver instruction."

2008-01-06 @ 15:18:28
Postat av: gunilla

Hej igen! hörre du ska vi inte försöka ha en konferens idag så vi får det gjort. jag är hemma hela dagen så vilken tid som helst passar. Kram //G

2008-01-06 @ 16:46:44
Postat av: Fritjof

Jag håller med om att "ungdommarna" troligen ser det som något mycket mer naturligt en vi äldre gör. Även om förendringn ibland kommer snabbt som it revulutionen gjorde så är lärarna en yrkeskår som alltid får in nytt blod som kommer med sin syn på saken.

2008-01-06 @ 20:20:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0